"אלמנטלי": קרח ואש יכולים להיפגש

ביקורות
החדש של פיקסאר הוא, כמעט כרגיל, קסום ומלהיב למדי, אבל גם קצת מפוזר למדי ולעיתים לא רחוקות אפילו, בהתייחס לתוכנו, מרגיש בנאלי למדי ומתקשה להגיע לפסגות הגבוהות, אליו הגיעו ילדים אחרים מהמשפחה.

"אלמנטלי": קרח ואש יכולים להיפגש
"אלמנטלי": קרח ואש יכולים להיפגש

פיקסאר מוציאים סרט חדש וזו תמיד סיבה למסיבה. העשור הנוכחי שומר על הרמה הגבוהה, על פי הסטנדרט אליו הורגלנו מאת החברה, אשר בבעלותה של דיסני. אמנם בינתיים ומתחילת העשור, הסרטים הטובים היו אלו אשר הבליחו בשיא תקופת מגפת הקורונה והתבלטו קצת יותר מהאחרים, אבל אף אחד מהם לא באמת ירד מהממוצעים הגבוהים, שהורגלנו על ידי החבר'ה של פיקסאר. "קדימה" ו"נשמה" היו אלו שפתחו את העשור ועד כה גם אלו שגם נחשבים הבולטים יותר, כאשר את המשכו של העשור הנוכחי סגרו "לוקה", "אדומה אש" ולבסוף מי שנחשב להכי פחות מוצלח, מוערך וכזה שלא זכה לאהבה, באופן יחסי ולביקורות לא מפרגנות - "שנות-אור".

מה עושים כאשר יש חשש לירידה ברמה? ממשיכים לייצר עוד חומרים ומנסים להרים את הרמה בחזרה. הרעיון לסרט החדש של פיקסאר כבר התבלט מעל רבים ואחרים בסדרת הטריילרים, מציתי הדמיון שלו, כאשר הספיקה הצצה למסע קצר ותמים באוטובוס, בכדי להבין שמדובר בתוכן חדש ומבריק של החברה המובילה בתחום המצוירים. במהלך הטריילר נראתה דמות, העשויה כולה מאש, מהלכת בין נוסעים העשויים מכל שאר האלמנטים המוכרים לנו מהטבע ופשוט משבשבת את נסיעתם הרגילה של הנוסעים התמימים, כאשר היא עושה את מירב המאמצים לא לפגוע באף יצור חי ולא עושה זאת בהצלחה גדולה מדי. בן האש ובת המים הופכים לסרט של פיקסאר רק בהיפוך תפקידים, מי צריך יותר מזה?


טוב שבאת עם כיסוי ראש, זה מקובל אצלנו באזורים הללו | באדיבות סרטי פורום פילם

אם רציתם יותר מזה, קיבלתם. האקסטרה של הסרט מגיעה לפני שהוא מתחיל בכלל, כאשר שניים מהגיבורים של הסרט הוותיק - "למעלה" מגיחים למספר דקות מצומצם, כדי לחמם את המופע המרכזי. קארל, הזכור לכם בתור הזקן עם בית הבלונים ודאג, הכלב בעל הקולר, אשר מאפשר לו לדבר, מגיעים בשביל ללמד את הצופים שיעור על חיים מחדש. קארל מוצא את עצמו חוזר לשוק הפנויים-פנויות של גיל הזהב ולא יודע איך מתנהגים, מה עושים ומה טבעי יותר מאשר לקבל עצות על היחסים שבינו לבינה מהולך על ארבע? הקסם הכלבי עובד פעם נוספת והפעם הם יכולים לגנוב את ההצגה למשך מספר דקות מועט וגם לפני הסרט עצמו, אבל השניים עושים זאת בענק, עם סרטון קצר, מרגש, מתקתק ופשוט מקסים.

הסרט עצמו מתחיל את הכל על אוניית מהגרים לארץ זרה וחדשה עבור משפחת בני אש קטנטנים, אשר מחפשים לבנות חיים חדשים בארץ האפשרויות הבלתי מוגבלות. באותה הארץ מתגוררים כל יסודות הטבע, שחיים נהדר זה בשילוב זה וכאשר המשפחה המהגרת, הכוללת בעל ואישה הריונית, מנסה למצוא מקום לשכור בו דירה, היא נתקלת בסירובים גורפים. הסירובים נובעים מהפחד של תושבי המקום מהטיפוסים הבוערים ומההשפעה שלהם על הסביבה הרגישה ובסופו של דבר מוצאים בני הזוג חורבה מטה לנפול, עושים ממנה בית משלהם, משפצים והופכים את המקום לבית ולבית העסק שלהם - בית קפה קטן, במסגרתו הם מוכרים כל מיני חטיפי אש ומוצרים עבור האוכלוסייה המקומית.


ברוכים הבאים לארץ האפשרויות הבלתי מוגבלות | באדיבות סרטי פורום פילם

ביום שבו אמבר (ששמה בגרסה המדובבת הפך להיות אש-לי) מתחילה את התבגרותה, הבלתי נמנעת, היא רוצה שאביה יעביר אליה את האחריות על העסק המשפחתי. אביה כבר מגלה סימני עייפות וזקנה, אבל בעיית הכעס הדחוק של אמבר לא מאפשרת לאביה למסור לה את המפתחות לעסק, לעת עתה. ביום שאחת מהתפרצויות הזעם שלה גוררת אחריה פיצוץ בצנרת שמתחת לבית, היא מגלה את ווייד (אשר שמו, בגרסה המדובבת, הפך להיות פלג), שהוא פקיד עירייה יבבן, אשר רושם לה ערימת דו"חות, היכולים להוביל לסגירת העסק של אביה. אמבר יוצאת למסע לביטול הדו"חות, מוצאת מטרה אחרת למסע, המשפיעה על כל אזור מגוריה ועל הדרך מוצאת גם אהבה אסורה, שכמובן לא מאושרת על ידי אביה או על ידי הסביבה וככל הנראה היא תנצח כנגד כל הסיכויים. זה לא יסומן בתור ספויילר כי באמת שאין כאן אופציה אחרת.

השוני בין התכנים של פיקסאר מפעם לסרט הנוכחי נעוץ בעובדה שבעבר היו אלו סרטים בלתי צפויים, בכל הנוגע לתוכנם ולרמת התחכום שלהם. העומק והמשמעויות שלהם היו מתעלים על החזון והאנימציה המשוכללת, הגובלת בשלמות. הם היו מאנישים צעצועים, רובוטים או את האלמנטים של התפקוד המוחי (וזה תיכף חוזר לסיבוב נוסף, אז הכינו את עצמכם) ונתנו להאמין שאנימציה יפה וויזואלית יכולה, בהכרח, להשתלב גם עם רעיון, שמנסה לנתק את עצמו באופן מופגן מהבנאליות של סרטי ילדים. הם ריגשו אותנו עד דמעות שוב ושוב ובכל פעם שחשבתם שזה יהיה פחות טוב, זה התעלה על הפעם הקודמת. אולפני פיקסאר ריסקו שיא אישי אחרי שיא אישי, שאת כולם הם קבעו באופן חסר תקדים, אבל לאחרונה הם החלו לזייף וגם אם האנימציה נפלאה, משובבת נפש ומרגשת, משהו בתסריטים חורק או לפחות לא מצליח להתעלות מעל הממוצע הרגיל (והגבוה) וכך הם נותרים עם סרטים נהדרים, שפשוט מתקשים לשבור תקרות שכבר נשברו בעבר.


הולך להיות....יום מעונן! | באדיבות סרטי פורום פילם

הפעם ישנו שיח צפוי למדי על עניין המהגרים, האהבה האסורה, מאזן הכוחות בין משפחה קשת יום לבין כזו פריווילגית (וכמובן שהשיוך מטייל בין המהגרים לאלו שנולדו בארץ האפשרויות הבלתי מוגבלות עם כפית בפה). אמבר (אש-לי) ו-ווייד אינם טיפוסים כה שונים ברוחם, אבל כל אחד עוזר להראות לשני עולם שהוא קצת פחות מכיר ולא רק מהבחינה המתקשרת למוצאו של כל אחד מהגיבורים, כיוון שבהחלט מדובר בפקטור מעצב וכזה שאי אפשר לנתק מהשניים. הם מוצאים את האיזון בינם לבין עצמם וכל אחד לומד על עצמו משהו שונה ממה שהוא חשב עד לאותה הנקודה. ווייד, אשר נולד למשפחה יאפית פוגש את אמבר, שהיא בת יחידה ומשוש חייהם ותקוותם של זוג הורים נחמדים, קשיי יום ומאושרים בחלקם, שרק רוצים את מה שטוב לבתם.

מעבר לסאבטקסט, הנחבא אל הכלים, מסתתר בין השורות וחולף מעל ראשי הילדים הצעירים, מגיעה גם ערימת המסרים הצפויים והבנאליים כמעט, בהם נתקל קהל הצופים הצעיר בכל סרט ילדים שני ובכך גורם ליצירה החדשה של פיקסאר להפוך להיות קצת פחות פיקסארית. התוצאה הסופית היא ערימה של כיף, חזון וויזואלי וקונספטואלי לעולם חדש, שמגיע כתוצר של כתיבה נהדרת, אבל גם כזו שלא מצליחה לעשות את הקפיצה או את הצעד לפני הקפיצה, בכדי להפוך להיות מה שכבר היה בעבר וחלק משושלת ארוכה של סרטים ייחודיים ויוצאי דופן.


תיזהרי לא להתרגש יותר מדי, שלא יישרף הכיסא | באדיבות סרטי פורום פילם

משפט על הסרט:
מדובר באחד המוצרים הזניחים, יחסית, שיוצאים מבית היוצר של פיקסאר בשנים האחרונות. לא מדובר בסרט לא טוב, חלילה...הוא נהדר, אבל בעשור הזה כבר היו להם פיקים גבוהים יותר, אבל מעטים למדי והסרט הנוכחי מראה שבשביל לחזור ולהצטיין פיקסאר צריכים לחזור לחדר העריכה ולחשוב על משהו קצת יותר שובר שיוויון מאשר שילוב בין יסודות הטבע.

משפט על הבמאי:
פיטר סון הוא מדבב, בדרך כלל וגם זה שביים עבור פיקסאר את "הדינוזאור הטוב". הוא מגיע הפעם עם מוצר מתקתק וצפוי למדי, בערך כמו שהוא עשה בפעם הקודמת, כאשר עבד עבור פיקסאר. זה טוב ואפילו מצוין, אבל לא יוצא דופן או משובח בקנה מידה, אשר יגרום לנו לזכור אותו במבט לאחור.

משפט על השחקנים:
ערימה של שחקנים אלמוניים למדי, בקנה מידה הוליוודי ובכלל, לא תגרום לכם להצטער שבחרתם בסרט המדובב בשפה העברית, בשביל הילדים שלכם, ככה שבאופן די נדיר, פיקסארית ובכלל - No Harm No Foul.

משפט על אורך הסרט:
שעה וארבעים (אולי טיפה פחות בזמן נטו). בהחלט מתאים באורכו לילדים ולא מורח דקה מיותרת מעבר למה שצריך.

סיכום המבקר
10/
6.5
תגובות
כתוב תגובה ותהיה הראשון להגיב על "אלמנטלי": קרח ואש יכולים להיפגש
סרטים בקולנוע