"המסע שלי עם האריס": הילד (כמעט) בן תשעים

ביקורות
מייקל קיין אוטוטו מחליף קידומת ולרגל החגיגות, הוא מוכיח כי הוא עדיין רלוונטי, באופן כמעט בלתי נתפס, בקולנוע העכשווי. אוברי פלאזה, לעומת זאת, תמיד רלוונטית ואין כאן שום הפתעות. על אף שהסרט הזה הוא בדיוק כל מה שחשבתם, עדיין נפלא ומחמם לב.

"המסע שלי עם האריס": הילד (כמעט) בן תשעים
"המסע שלי עם האריס": הילד (כמעט) בן תשעים

מייקל קיין עומד לחגוג את יום הולדתו ה-90! זה עומד לקרות ב-14 במרץ, בשנת 2023. השחקן המעוטר ופעמיים זוכה פרס האוסקר, בתור שחקן המשנה הטוב ביותר, נמצא בשלב של הקריירה שהוא יכול לעשות מה שבא לו. לפנסיה הוא ממאן לצאת ויעידו על כך שני הסרטים העתידיים להגיע בכיכובו והוא מרשה לעצמו להשתתף בכמה סרטים פחות טובים, על כל סרט טוב. הוא נפש חופשיה בפוטנציה, אבל בניגוד להרבה דמנטים ושיטיוניים בגילו או כאלו שסתם רוצים להכניס עוד צ'ק לכיס, קיין עדיין מנסה להתחייב ולייצר קולנוע טוב - יעיד על כך הסרט הנוכחי.


עזבי אותך ממקלות הליכה. אני כאן להישאר | באדיבות סרטי נחשון

אצל אוברי פלאזה, הקריירה מתחילה לנסוק ולהמריא, בעיקר בזכות הסדרה "הלוטוס הלבן", אבל לפני כן היא החלה, התגלתה ופרצה, בשיא תפארתה, בסדרות כמו "לגיון" ובסרטים נישתיים/אינדיים דוגמת "דוב שחור". פלאזה הולכת ומתגבשת להיות שחקנית נהדרת ונפלאה, אבל ישנה עדיין תחושה שהיא חסרה משהו, שאינו מוגדר כל כך, בשביל להפוך ולהיות שחקנית גדולה באמת. היא עשתה מספר צעדים מהכיוון של סרטי האינדי הקטנים והופכת, בצעדים איטיים למדי, לחלק מהמיינסטרים - הסרט הנוכחי מבהיר בדיוק באיזה שלב של הפיכה למיינסטרים היא נמצאת בדיוק.

הסרט החדש בארץ, בכיכובו של מייקל קיין, אינו כזה חדש ברחבי העולם. הוא נוחת ארצה כשלושה חודשים לאחר שהגיע לנטפליקס הסרט "לוחם האלוהים" בכיכובו של השחקן המזדקן, בעוד בשאר העולם הסדר היה הפוך. אתם יכולים להבין, בערך, את הכיוון של הסרט על פי תעודת הזהות שלו - הפוסטר. בחורה צעירה. איש זקן. מערכת יחסים אבהית שתתחיל פושרת (ובמקרה הזה אפילו פחות מכך) ותהפוך חמימה מאוד וכמובן התהפכות בזהות והאישיות של שני הגיבורים המרכזיים מהשלב הראשון שלהם בסרט ועד לזה האחרון.


אישה צעירה, איש זקן. מעניין מה יהיה בסרט? | באדיבות סרטי נחשון

הסרט מתחיל עם סצנה מבלבלת למדי, כאשר מייקל קיין, המגלם את דמותו של האריס שו, נשמע משתעל מעל מכונת כתיבה ישנה וברקע צלצול טלפון עתיק מפריע את התקתוק על אותה מכונה, כמעט רומנטית. כאשר הוא עונה; הוא מגדף, גס רוח ומקנח גם בזריקת המכשיר הנושן אל מחוץ לחלון ביתו. קצת אחרי זה ובשביל לקבל איזו שהיא תמונה, שתרמוז באיזו תקופה אנחנו נמצאים, המיקוד עובר לבת דמותה של פלאזה - לוסי סטנברידג'. לוסי מנהלת את ההוצאה לאור שהותיר לה אביה, אבל לא מצליחה לשמר את השם והמורשת.

לוסי נמצאת על סף מכירת העסק המשפחתי שלה לג'ק סינקלייר (המגולם על ידי סקוט ספידמן), אשר נחשב סוג של בן שלא היה לאביה. סינקלייר הוא דמות משנית מאוד ואנטגוניסט מובהק, הוא נמצא בשביל להניח יסודות להנעת העלילה קדימה והגלגלים אכן מתחילים לזוז מהרגע שהשלושה נמצאים בסצנה משותפת וקצרה מאוד. לוסי מגלה כי שו, שהיה פעם שם דבר בספרות הבריטית והעולמית, חתום על חוזה, במסגרתו הוא עדיין צריך לספק ספר אחד להוצאה לאור, על שם אביה וכעת בניהולה.


אתה חייב לי חצי נקניקיה | באדיבות סרטי נחשון

לוסי מקבלת את הספר, מוציאה אותו לאור וביחד עמו גם יוצאת למסע בדרכים, איך לא? עם המחבר הזקן הנרגן, השתיין ובעל פה הג'ורה, הנוטה לאלימות במקרים קיצוניים. המסע בדרכים אמור להיות מסע לקידום הספר החדש של שו וכמובן גם מהווה ניסיון הצלה לעסק הגווע של לוסי. בפועל היחיד שמקבל קידום ברשתות החברתיות הוא שו, בגלל גילו וההתנהגות הלא כל כך הולמת את גילו, אשר מלווים את סיבוב קידום המכירות לספרו. שו לא רוצה ולא רצה את הסיבוב, אבל אין לו ברירה מאחר והוא כפוף לחוזה.

בגלל שהוא כפוף לחברה עצמה ולא לעורכת הצעירה, במישרין, הוא מרשה לעצמו להשפיל אותה עד עפר, במסגרת הנסיעה המשותפת של השניים. בגלל גילו וחוסר האכפתיות שלו מהסביבה, הוא מרשה לעצמו להתנהג בצורה בוטה וגסה לסביבה ובגלל שאנחנו בשנת 2022, הכל מצולם, מתועד ומועלה לרשתות החברתיות. עצם העובדה הזו כמובן עוזרת לו לצבור פופולאריות, גם כאשר הוא מתנהג בצורה שפעם הייתה פחות מקובלת ופופולארית. הפערים העצומים בתפיסת התקופה וכמובן אלו שנובעים מהגיל, הופכים את המערכת אב-בת הזו לביקורת משותפת על עידן הרשתות החברתיות, בעיקר, אבל לא רק.


הוא הולך להשתולל, אני אחייך עכשיו ואבכה אחר כך | באדיבות סרטי נחשון

המילה הכתובה והדרך אשר אנשים צעירים מתנהגים אליה, בייחוד נוכח הפיכתם לאוואטרים בתור החשבונות של הרשתות החברתיות שלהן, הופכות להיות דיון צד בסרט הנוכחי. הפערים בין הגילאים דווקא פחות ניכרים, בכל הנוגע להתנהגות צמד הכוכבים הראשיים וניכר כי לא משנה באיזו תקופה האריס שו היה לא הולם, הוא עדיין נותר כזה, פשוט העולם סביבו השתנה ולא בהכרח לטובה, בכל הנוגע לתגובות והקבלה של התנהגותו. מעבר לשורה התחתונה של הסרט והיחס שלו לספרות, רשתות חברתיות וכמובן גילאים, הוא מצליח לדבר על מערכות יחסים, לסוגיהן ועל ניסיון לאישור וקבלה מהסביבה ומהקרובים ביותר.

השחקן המבוגר כבר לא מכוון ליצירות מופת או סתם יצירות מאתגרות ויוצאות דופן. הוא מסתפק בהופעות מלאות חום, אהבה וכמובן לא מעט קומדיה וגם בסרט הזה אין שוני מאחרים, בכל הנוגע לרמה של אחד מהגדולים באמת. קשה לומר דברים לא טובים על הסרט ועל ההופעות של השחקנים בו, על אף שאין בו שום דבר יוצא דופן או לא צפוי. המסע הזה ידוע מראש ועם זאת, קהל היעד שלו יתקשה לוותר עליו, בגלל האיכויות שבו ובגלל שכנראה אם סרטים כאלו יוצאים במינון נכון, אי אפשר להרשות לוותר עליהם.


עוד מילה אחת לא במקום ואני מגלגלת אותך לתוך העץ | באדיבות סרטי נחשון

משפט על הסרט:
מחמם את הלב, בעיקר בתקופה הקצרה שבמסגרתה החורף מנסה לעשות קאמבק אמיתי ומלא. סרט עם כנות ורגישות, לצד קומדיה ובעיקר עם לב ענק והופעות גדולות.

משפט על במאי הסרט:
הבמאית לינה רוסלר צמחה משלושה סרטים קצרים, שקצרו הצלחות בשלל פסיטבלים. היא שחקנית זניחה למדי וניכר כי הכיוון שלה, בתחום המשחק מתחיל לכבות וערכה בתור במאית מתחיל לעלות. מדובר בסרט הביכורים שלה, אותו הקדישה לאביה ומנקודה הזו היא באמת יכולה להתחיל את צמיחתה בתחום.

משפט על השחקנים:
מדהים לראות את מייקל קיין שועט לגיל תשעים בצלילות איסטוודית ובהמשך קריירה מכובד, יחסית, להרבה שחקנים שלוקחים את השנים האחרונות של הקריירה שלהם ומורידים אותם באסלה, בלי הרבה בושות. את אוברי פלאזה אתם עוד תפגשו בלא מעט פרויקטים אחרים והיא מופיעה בסרט הקטן, יחסית, הזה, קצת לפני שהיא מתחילה לשלול לא מעט כאלו, בהתאם להצעות שהיא תקבל.

משפט על אורך הסרט:
כמעט שעה וארבעים. לא כבד ולא מתיימר להיות כזה גם בזמן. מדויק למדי.

סיכום המבקר
10/
6.5
תגובות
כתוב תגובה ותהיה הראשון להגיב על "המסע שלי עם האריס": הילד (כמעט) בן תשעים
סרטים בקולנוע