"לוחמת": בין דהומיי ל-וואקאנדה

ביקורות
חודש וטיפה לפני שמגיע סרט ההמשך לפנתר השחור והספקולציות עוד מרקיעות שחקים בנוגע לזהותו, מגיעה לוחמת אפריקאית גאה ומציגה זווית ומבט אחרים על לוחמות נשים, העשויות ללא חת.

"לוחמת": בין דהומיי ל-וואקאנדה
"לוחמת": בין דהומיי ל-וואקאנדה

הרשת אומנם לא הייתה אובססיבית, עד לאחרונה, בנוגע לזהות הפנתר השחור החדש כפי שהיה מצופה שתהיה, אבל הבאז והדיון אשר התקיימו להם בניחותא, עד לפני כמה ימים, זינקו לשחקים. אחת התיאוריות והסברות מנסה לנחש, מהטריילרים עד לפני שבוע, כי תהיה זו פנתרה שחורה והטריילר האחרון כבר עושה צעד נוסף וכמעט פולט את הזהות החוצה באופן הכי ברור שאפשרי. ובכן, עד שיגיע (כמעט) אמצע נובמבר, ניאלץ להסתפק בגרסה טיפה יותר ריאליסטית (אבל באמת שרק טיפונת) עם פנתרה שחורה, שעל פי שם הסרט (באנגלית לפחות) גם אמורה להיות מלכה ובעיקר לוחמת (זה כבר על פי שם הסרט בתרגום המקומי והתלוש, כהרגלו, מהשם המקורי).


הטריילר האחרון של מארוול, שהצית את הדיון בנוגע לזהות הפנתר החדש...מחדש

ואם כבר ההקשר לסרטים, המשלבים גיבורי קומיקס, אז איך אפשר בלי אחת הנבליות הגדולות של סרטי הקומיקס מהעולם ההולך ומתפתח של DC? ויולה דיוויס מוכיחה פעם נוספת שאין שום תפקיד שגדול עליה והיא נכנסת לסנדלי הלוחמת בקלות יתרה. הסרט מתיימר להציג את סיפורן של לוחמות האגוג'י - אמזונות אפריקאיות, שלא נישאו, לא ילדו וכל תכליתן הייתה הגנה על הממלכה האפריקאית דהומיי, אי שם בשלהי המאה ה-19. הסרט מתיימר להתבסס על סיפור אמיתי כלשהו, שלא תוכלו באמת להוכיח שהתרחש, אבל הבסיס העלילתי יציב וקיים. התפאורה, התלבושות והמיקומים, בהם צולם הסרט, משווים לו אותנטיות ואמינות עלילתית. לעומת זאת, הרבה התפתחויות אחרות; מאולצות ומרוחקות ובעצם מאזנות את ההצטיינות של הסרט במקומות אחרים, כלפי מטה.


כשאת בת אגוג'י, אין זמן לקצוץ ציפורניים או למרוט גבות. קחי בחשבון | באדיבות סרטי פורום פילם

הסרט לא חף מדרמה מעושה ומאולצת, רגעים שאינם מתיישבים היטב עם הלך הרוח שלו ובעיקר צורמת לאוזן השפה האנגלית ובסצנה מסוימת במיוחד, כאשר המלך של דהומיי מבקש מאורחו הפורטוגזי לדבר בשפתו (שבבירור לא אמורה להיות אנגלית), כאשר הוא מתארח בחלקתו והשפה שמדברים בדהומיי מסתברת בתור אנגלית. מעבר לכך מדובר בסרט של התבגרות, התגברות והשלמה, זה סרט פמיניסטי, על חבורת נשים שבעטה במוסכמות, אם אפשר לומר זאת ובעוד הרבה אויבים, אשר איימו עליהן ועל ממלכתן. סרט עם נבירה לא כל כך מספקת ולא יוצאת דופן, אל תוך נפשן של צמד הגיבורות הראשיות וגם כזו אשר נמתחת על כל כך הרבה זמן, שזה פשע קולנועי להזניח את העומקים של הדמויות ולהשאיר אותן שטוחות כמו דף A3.

הסרט יוצא לדרך עם קרב בכפר, אשר מציג את בנות האגוג'י במלוא תפארתן בשדה הקרב. הן שוחטות לוחמים מאימפריית ה-אויו, שהיו יריביהן המושבעים (באותה התקופה, בהיסטוריה) ומציגות עליונות בכל הנוגע לאחיזה ברומחים, חרבות ושאר כלי נשק ומתעלות, כמעט בקלות, מעל לגברים שהתחרו איתן על הישרדות בשדה הקרב. משם המעבר חזרה לממלכתן - דהומיי, המונהגת על ידי המלך גזו (המגולם על ידי ג'ון בויאגה, הזכור לכולם וכולן מהטרילוגיה החדשה של סרטי "מלחמת הכוכבים"). באיזור ממלכתן, פוגשים הצופים את נאווי, צעירה שנשלחת להתחתן עם איש מבוגר ועשיר, מסרבת לו ומעדיפה להימסר אל אחוות הלוחמות ובכך בעצם היא מאבדת את האפשרות להקים משפחה; על כל המשתמע מכך.


אני מוכנה לבוא ולשרת עם האחיות | באדיבות סרטי פורום פילם

במסגרת הסיבוב באיזור הסגור בממלכה, עבור לוחמותיו המצוינות של המלך, מכירים הצופים קצת יותר לעומק את נאווי ומתלווים אליה לסיבוב היכרות עם לוחמות וותיקות כמו איזוגי (המגולמת על ידי לשאנה לינץ') ואמנזה (המגולמת על ידי שילה אטים) והחשובה מכל: מנהיגת הלוחמות - נניסקה (המגולמת, כאמור, על ידי ויולה דיוויס). לכל אחת מהן יש סיפור עם שורשים של התעללות, השפלה ודם רע מאוד וכל אחת מהן צמחה מזוהמת העבר והפכה להיות לוחמת עשויה ללא חת, חסרת פחד ונעדרת כל מורא. כל אחת מהן מאמנת עוד ועוד לוחמות, כדי שיהפכו להיות המגנות הנאמנות של ממלכתן והבכירה בהן גם מייעצת למלך, כיצד לצאת מהתקופה הרעה, בה שרויה ממלכתו, כתוצאה ממחסור במזומן.

האנטגוניסטים של הסרט הם, כאמור, בני ה-אויו, שסחרו בעבדים (גם במציאות, אם תפתחו את הערך שלהם בויקיפדיה) בשביל להשיג עליונות במאבק על משאבים כמו נשק, בדים, ברזל ואגוזי קולה (כי למה לא?) וכמובן שנשות אגוג'י, שנלכדו ונחטפו היו המועדפות עליהם למכירה. התסריט מאמץ לעצמו לא מעט קווים מבוססי מציאות ועם זאת, ניכר כי היצירה המזויפת של לא מעט רגעים דרמטיים דווקא פוגמת באותנטיות של הסרט, שלא מוצא את דרכו ברבע הראשון שלו ונראה חובבני למדי. בחלקו השני, הוא מתחיל למצוא מסלול והופך להיות מגובש יותר; הן מבחינה תסריטאית ועלילתית והן מבחינת הביצוע של הבמאית וצוות השחקניות שלה.


אז אתה עזרת לריי להיות ג'דיי, כאילו? | באדיבות סרטי פורום פילם

בסופו של דבר מדובר במעין פיסת היסטוריה, אשר מסווה את עצמה מאחורי תסריט שחותר לאקשן ולדרמה, בצורה קצת מופרזת מכדי שיחוש אותנטי במלואו ועם כל אלו ועל אף אורך מופרע למדי, ביחס להתרחשויות האמיתיות אשר קורות בו - מדובר בסרט לא רע בכלל, שעם קצת יותר ליטושים, מודעות עצמית וקצת פחות איבוד הדרך, היה יכול להיות גם ממש מצוין. הוא משמש יופי של הכנה לפנתרות השחורות, הצפויות להגיע אלינו ממש בקרוב, עם חליפות מגן, שהיו יכולות לשבור שיוויון במהלך התקופה, במסגרתה מתרחש הסרט הנוכחי. אז עד שיגיע הסרט שבאמת יגרום לכם להתייפח על מר גורלו של הפנתר השחור מהסרטים של מארוול ובעיקר על מר גורלו של השחקן שגילם אותו, תוכלו להתנחם בזרועותיהן החסונות וציפורניהן השלופות של נניסקה ואיזוגי ולהמתין שישחררו אתכם מהלפיתה החמה שתארך קצת יותר משעתיים, עד שתצאו לנשום אוויר פופקורן, אל מחוץ לאולם הקולנוע.


משפט על הסרט:
סרט מהנה. לעיתים מתיש, לעיתים מאולץ ועם זאת גם, לעיתים, מרגש, כפי שמצופה ממנו להיות. הוא לא מצליח להשיג את כל מטרותיו ולהוציא תגובות עזות ועמוקות מהצופים, אבל הוא עושה עבודה היסטורית טובה, גם אם לא מלאה ומקיפה ובסך הכל הוא סרט נחמד ועוד טיפה, אבל לא יותר מזה.


מי ביקש אש לסיגריה? | באדיבות סרטי פורום פילם

משפט על במאי הסרט:
ג'ינה פרינס-ביית'ווד ("משמר האלמוות") מנהיגה צוות של נשים חזקות ועוצמתיות גם באיזור התסריט וההפקה, כאשר מאחוריה ובעזרה נמצאת מריה בלו ("היסטוריה של אלימות"), שהיא שחקנית ביום-יום והפעם גם תסריטאית ומפיקה. לצידן דנה סטיבנס, אמונה גם היא על התסריט וכמובן ויולה דיוויס, בתור מפיקה שותפה והצלמת פולי מורגן ("שירת סרטני הנהר"), המשלימה חמישייה פותחת נפלאה.

משפט על השחקנים:
ויולה דיוויס נהדרת כתמיד, אבל לא מספיק עמוקה. בהופעה פושרת יחסית, למה שמצופה ממנה, כאשר היא מככבת בסרט מסדר הגודל הזה. לצידה ג'ון בויגה, שהוא לנצח פין מטרילוגיית ההמשך של מלחמת הכוכבים ועוד מספר שחקניות משנה נהדרות, שבראשן ת'וסו מב'דו ולשאנה לינץ' ("לא זמן למות" "קפטן מארוול"; בתור מריה רמבו). בתור החטיף המתוק ועתיר הקוביות של הסרט מככב ג'ורדן בולגר ("כנופיית ברמינגהם" ו"הספר של בובה פט").

משפט על אורך הסרט:
שעתיים ורבע. או קצת פחות, אבל היה צריך להיות הרבה פחות. מתיש לעיתים ומאבד את הצופים אפילו כבר בסצנת קרב בסיום הסרט, שכולם כבר רוצים לישון וללכת.

סיכום המבקר
10/
6.5
תגובות
כתוב תגובה ותהיה הראשון להגיב על "לוחמת": בין דהומיי ל-וואקאנדה
סרטים בקולנוע