"סמוך על סול 5": קים ג'ונג סול

טלוויזיה
הסוף של אחת הסדרות הטובות בטלוויזיה, מזה שנים רבות, הולך ומתקרב. עוד עונה שנגמרת כובשת עוד פסגה ותוקעת דגל עם התואר של "העונה הטובה ביותר". העונה החמישית היא עוד אחת כזו, במסגרתה לוקחת דווקא קים את הדגל מהפסגה הקודמת ועולה איתו לפסגה הבאה.

"סמוך על סול 5": קים ג'ונג סול
"סמוך על סול 5": קים ג'ונג סול

באמת שהולכים ואוזלים הסופרלטיבים. עונות הרקע והגישושים היו מופלאות ועדיין חלק מהצופים התקשו להישאב, אבל העונה הנוכחית כבר משאירה מקום לשאיבה רק בכל הנוגע לאבק שהיאהמותירה לקודמותיה ומצליחה להצטיין פעם אחר פעם, עם פרקים משובחים, שמגיעים בזה אחר זה מידי האומנים: וינס גיליגן ופיטר גולד. שכבה על גבי שכבה כבר ירדו והתקלפו מג'ימי מקגיל ופתאום הוא מזיז את עצמו קצת הצידה ומפנה עוד ועוד במה לדמויות שלא הכירו הצופים ב"שובר שורות", בתור סימן נוסף לעליית הספין על המקור.

כולם יודעים איך סול גודמן סיים ואיפה ישב מייק ארמנטראוט בפעם האחרונה שלו. כולם גם יודעים שסול גודמן שרד והמשיך הלאה, בזהות בדויה חדשה, בתור מנהל "סינבון" באומהה - לבד והרחק ממקום מגוריו. גם גאס פרינג שהצטרף מחדש לעגלה והקטור סלמנקה, פלוס הפעמון המצלצל שלו סוגרים את הבאסטה אי שם לקראת סופה של "שובר שורות" האגדית, אבל מה עם כוכבי "סמוך על סול"? לאן תיעלם קים, שהלכה והצטיינה ככל שהעונה הזו הלכה והתמשכה? מה יהיה על נאצ'ו, שנותר חשוף בפרק האחרון של העונה? וגם מה עם הארכי נבל החייכן והמטורף – לאלו סלמנקה?


אהבת את הפעמון, דוד? | באדיבות yes

סול גודמן עשה בעונה הנוכחית המון. ג'ימי מקגיל החל לחסות בצילו והפירורים שנותרו לו הם בעיקר ניסיונות של כנות מדומה מול אשתו החדשה. הצל של ג'ימי הלך והצטמק מאחורי נוכחותו הפראית של סול ובכל לקוח שצבר, הוא הלך והתחזק ובמקביל גם צילו של ג'ימי ובעיקר מצפונו, הלכו ונחלשו. הניגוד הקיצוני ביותר נערך כאשר סול החל לעבוד עבור לאלו סלמנקה – נקודת המפנה עבור חייו של סול גודמן, שהופך בהינף יד להיות סייען קרטל ובאחד הפרקים הטובים ביותר, גם פרד הברחות, שנקלע לאש צולבת ואולץ ללכת ברגל במדבר, שכל מה שעזר לו לעבור את התקופה הם השתן שלו ומייק.

מייק עבר טלטלה אחת בולטת והמשיך בקו די קבוע וכמובן באנושיות שלו, כאשר הוא לא חושש לעמוד מול גאס ולבקש להוציא את נאצ'ו לחופשי וכמו כן ממשיך להגן על ג'ימי-סול כל העת. היו לא מספר רגעי שבירה, שהוציאו אותו מחוזק, אבל הוא איננו דמות שתראו אצלה שינויים מהותיים, אלא קו מנחה אחד ובלתי פוסק – מטרה העל, שהיא המשפחה והשימור שלה. את אותו המבט, קוד ההתנהגות והקווים המרכזיים לדמותו לקח איתו מר ארמנטראוט גם הלאה, ל"שובר שורות" והמשיך להוכיח שלמרות שהוא שכיר חרב קר רוח ואכזרי במידת מה, הוא לא שכח להיות רחום באף שלב של הדרך ועל אף קור הרוח, הוא מגלה אכפתיות אל אלו שעובדים בצמוד אליו.


מרים כוסית, אבל אל תצפו שיעשה איתכם "לחיים" | באדיבות yes

הכוכבת העצומה של העונה הזו הייתה ללא ספק קים ווקסלר שהחלה לסגל לעצמה מן צעד תימני גס ובעודה מדלגת קדימה, היא המשיכה לזנק זינוקים גדולים אחורה, בכל הנוגע להידרדרות המוסרית שלה. היא השילה שכבות של פחד ונתנה לג'ימי ולמעבר שלו אל עבר זהותו החלופית, בתור סול לגרור אותה אחריו, בסוג של חבל בלתי נראה. קים לא הפסיקה לזגזג בין היותה עורכת דין, מהטובות בתחומה, שהיא בעיקר קרה, מחושבת ודי חסרת רחמים לבין קים האכפתית, הרחומה וזו שרוצה לקנות לעצמה קצת פיצוי דרך מעשי פרו בונו, לסוגיהם, אבל האיזור האפור שבין שני איזורי הזיגזג הוא התהום של ג'ימי, שהפך לסול והוא קסם לה יותר מהכל, כפי שזה ניכר בפרק סיום העונה.

הזוגיות של קים וג'ימי מעולם לא הייתה נראית כמו זוגיות אמיתית, אלא כמו יחסי דאגה ותועלת. גם העונה הזו זה נפתח באותו האופן, אבל מדי פעם ואפילו קצת יותר ובעיקר לקראת סופה של העונה, הקרחונים החלו להינמס וטיב יחסיהם של קים את ג'ימי החל לקבל תפנית כלפי מעלה. הרגעים הקטנים שלהם עם בקבוקי הבירה, ההתכרבלות והשינה במיטה והשיא בזמימת ניסיונות הפלתו של האוורד, שהוכיחו בתום העונה כי את המעבר הגדול והמהיר ביותר ביצעה קים ולא ג'ימי, שכבר היה מצוי בשיאו של התהליך והטרנספורמציה שלו להפוך לסול גודמן די הושלמה.


הולכים על זה בכל הכוח, כן? | באדיבות yes

גאס לא קיבל פוקוס גבוה יותר מדי ודווקא נאצ'ו ולאלו גנבו לא מעט זמן מסך, כאשר כל אחד מהם – שונה בהווייתו, הופך לדמות בלתי נפרדת מהמרקם של הסדרה. נאצ'ו הקשוח, שלא מסגיר מאומה בהבעת פניו, אך עמוק בפנים חרד ולא סתם בפרק האחרון המשאלה הגדולה ביותר שלו הייתה לא להצטרך להביט מעבר לכתפו. מולו ועמו לאלו סלמנקה, הפסיכופט החייכן, שרק נדמה כאילו הוא יהיה מסמר המסיבה לכל מקום שאליו הוא יגיע - לראייה, הגעתו אל האחוזה העמוסה לעייפה שלו, שמצד אחד מקבלת אותו בחיבוקים ונשיקות, אך מהצד השני הוא מיד הוא גוער בגסות באחד מחייליו, שיאסוף את התיק שלו כמו אחרון המשרתים. לאלו "עין צוחקת, עין דופקת" סלמנקה הוא בדיוק הנבל שהסדרה הזו הייתה צריכה.

העונה הזו קיבלה עוד ועוד חיזוקים קונספטואליים וגם חיזוקי קאסט מ"שובר שורות", כאשר מלבד הקבועים, גם גומי והנק קפצו לביקור, אבל מעל הכל פרק 8 התרחש. חוויית כמעט מוות ומשנה חיים שעברה על סול ומייק במדבר. חוויה שבתור צופים וותיקים, ידענו לזהות כי לא תיגמר במותם, אבל היא בהחלט החזיקה פרק שלם, שבמסגרתו שוב חזינו בעוד בקע הולך ומתבקע לו באישיותו של ג'ימי, על מנת להפוך לסול גודמן וזו הייתה אחת החוויות הקונספטואליות, שהכי קירבו את הסדרה הזו אל ההתרחשויות העלילתיות של "שובר שורות", שפרקי הישרדות במדבר היו תמה חוזרת ונשנית בסדרת המקור המיתולוגית.


לגרום לאמריקה להיות גדולה שוב...או שלא | באדיבות yes

הפרק האחרון, שאולי לא היה הפרק הטוב ביותר, המשיך בתפקיד הפרק המכונן, כהרגל פרקים אחרונים בקודש. כאן הספויילרים נכנסים לאיזור, במקרה שהגעתם עד עכשיו בציפייה שלא נזרוק איזו עצם משמעותית. בעוד מרבית הדמויות ממשיכות את מסלולן לעבר עונה נוספת, רק כמה מתחילות לשנות כיוון – לאלו ונאצ'ו, שהולכים לעלות על מסלול התנגשות כמעט בלתי נמנע לאור ההתפתחויות בפרק האחרון ובעיקר קים, שמשלימה מהפך לקים גודמן ולצד פרו בונו, גם מחליטה לטפח לעצמה תורה חדשה שתהיה על בסיס תורתו והקווים המנחים של סול גודמן.

אולי הקורונה תעכב, אבל לא תמנע את הגעתה של העונה השישית בסופו של דבר. זו שמתוכננת להיות עונת הסיום, כפי שמסתמן. כל הרכבות נמצאות על המסלול להתנגשות, שממנו ייצאו בחיים או בסביבה, אלו הידועים לצופי "שובר שורות" ואילו עוד מספר דמויות בעלות גורל לא ידוע שיעסיקו אותנו במשך עונה אחת נוספת, לפני שבאמת נצטרך לחזור ולהתפשר על סדרות פחות ממושלמות.

תגובות
כתוב תגובה ותהיה הראשון להגיב על "סמוך על סול 5": קים ג'ונג סול
סרטים בקולנוע