הכירו: הסרט הלא-אמריקאי הראשון שצולם ב-IMAX

קולנוע
סרט הקולנוע, שנחשב לפרוייקט שאפתני שעלות הפקתו הגיעה ל-30 מיליון דולר, אינו אלא דרמת מלחמה בהפקה רוסית שצולמה במצלמות תלת מימד ו-IMAX והפך בבת אחת לסרט הרוסי הראשון מסוגו והסרט הלא-אמריקאי הראשון שצולם כולו בו-זמנית בתלת מימד ו-IMAX.

הכירו: הסרט הלא-אמריקאי הראשון שצולם ב-IMAX
הכירו: הסרט הלא-אמריקאי הראשון שצולם ב-IMAX

הסרט, ששמו "סטלינגרד"� 39; הוקרן בהקרנת בכורה בעיר וולגוגרד שברוסיה (זו שבעבר נקראה סטלינגרד ובה התרחש קרב סטלינגרד) והוא מועמד מטעם רוסיה לפרס האוסקר על הסרט הזר הטוב ביותר של השנה. במאי הסרט פיודור בונדארצ'וק (שביים בעבר את "האי המיושב" ו"הפלוגה התשיעית" המצליחים) הביא לצופיו סרט מעולם אחר, שנראה יותר כמחזה מרהיב עיניים מאשר כזה שמצליח לספר סיפור, אף שעלילת הסרט מתרחשת על רקע סצנות קרב מרהיבות-עין. הסרט היומרני צפוי להפוך לשובר קופות יוצא דופן מאחר ויוצג בלמעלה מאלפיים בתי קולנוע בסין ובחבר המדינות ומופץ ברחבי העולם בסיועה של אולפני קולומביה האמריקאיים.

טריילר הסרט:



הסרט נפתח בשנת 2012, ביפן שלאחר התקרית הגרעינית בפוקושימה, כאשר אנשי המשרד למצבי חירום הרוסי מסייעים ליפנים בחילוץ ניצולים מהריסות. כאשר איש חילוץ רוסי מנסה לחלץ בחורה גרמנייה הוא מדבר אליה על מנת להרגיעה ומספר לה על משפחתו בעוד הבחורה מספרת כי סביה מת, הוא אומר כי היו לו חמישה אבות וכולם מתו. כשהיא שואלת כיצד אירע הדבר הוא מגולל את שאירע 70 שנה קודם לכן על גדות נהר הוולגה.

סתיו 1942. הצבא האדום מנסה לשחרר את העיר סטלינגרד הכבושה בידי כוחות הוורמאכט הנאצי, אך המאמצים נכשלים והצבא הסובייטי נהדף אל הגדה המערבית של נהר הוולגה. בעת הסתערות נוספת, נותרים בשטח חמישה חיילים: קפון המודיעין גרומוב, צ'וואנוב צלף, ניקיפורוב שהיה זמר אופרה לפני פרוץ הלחימה, חייל נוסף, איש הארטילריה פוליאקוב והחייל סרג' אסטאחוב הידוע בכינוי "טיוטה", על החיילים הוטלה המשימה להגן על בית הושכן על גדת הנהר ולא לאפשר לנאצים לכבוש את המבנה. בבית ייתקלו באישה של הספיקה להימלט ונותרה על קו החזית ועד מהרה המאבק על הבית יהפוך למאבק למען המולדת, למען חייהם ולמען האהבה.

הסרט הפך באחרונה לסרט הרוסי המצופה ביותר בשנים האחרונות, בעיקר עקב העובדה שהסרט כולו צולם בטכנולוגיית IMAX. בנוסף ניכרת היטב שימת הלב והדגש על הפרטים הקטנים. הרבע וחלקי העיר סטלינגרד המופיעים לאורך הסרט אינם עיבוד ממוחשב על דגם בגודל מלא שנבנה לצורך הצילומים בפרברי סנקט פטרבורג שבצפון רוסיה. מה גם שכאלף ניצבים נטלו חלק בצילומים, והציבו אותו כסרט שהפקתו שברה שיאים כל פעם מחדש.

השחקן הגרמני תומאס קרצ'מן. גילם את הקפיטן פטר קאן, מגיבורי הסרט.



בסרט ניכרת מאוד ההשפעה של במאי קולנוע מערביים על הבמאי הרוסי בעיקר בסצנות הקרב, כאשר המצלמה מתמקדת במעופו של קליע ובמעופו של מטוס קרב שמתרסק, כמו גם בקרב בין החיילים ובכל אספקט של צילום ניכרת השפעתם של במאים כמו מייקל ביי, זאק סניידר, כריס נולאן על הבמאי הרוסי פיודור בונדארצ'וק, שללא ספק טורח לשווק את עצמו כמקבילה רוסית שלהם.

הסרט שמתמקד בחיילים המגינים על הבית ללא ספק נוטל השראתו מסיפורו האמיתי של בית פאבלוב. שהיה בית מגורים בן 4 קומות שהתפרסם בכך שפלוגת חיילים סובייטיים שהתמקמה בו הצליחה להחזיק בו במשך חודשיים אל מול מתקפות הוורמאכט, עמידה שהפכה בעבור התעמולה הסובייטית לסמל של גבורה.

בית פאבלוב, שהיווה השראה רבה לסרט.



הסרט אומנם מתאר את הגנת הבית אך למעשה מגולל את קורותיהם של חמשת החיילים, אבותיו העתידיים של המחלץ הרוסי מסצנת הפתיחה של הסרט וגיבורי הסרט, ואת אהבתם כלפי קטיה, הדיירת שנותרה בבניין והפכה למושא הגנתם של החיילים, שאינה אלא אמו העתידית של המחלץ הרוסי.

אחת הדמויות המעניינות ביותר היא ללא ספק זו שמגלם השחקן הגרמני תומאס קרצ'מן, המגלם את הקפטן פטר קאן, המפקד על כוחות הוורמאכט בסטלינגרד. בסרט מוצגת דמותו כמפקד עשוי ללא-חת אך גם כבן אנוש, בניגוד לנטייה להציג את הנאצים כמפלצות, כאן מוצגים החיילים הגרמניים כנציגי שלטון אכזר אומנם, אך מעל לכול בני אדם, וניכרת היטב תחושת האהבה שחש הקפטן הגרמני כלפי תושבת מקומית, רוסייה בשם מריה המכונה כאן "מאשה". האישה שמתפללת למותו אינה מודעת לכך שהפכה לסיבה לחיים עבורו ולמושא אהבתו. מנקודת מבט זאת הסרט יוצא אוביייקטיבי לגמרי משהוא מציג את החיילם משני צדי המתרס כבני אנוש לפני היותם חיילים ואוייבים זה לזה.

ימים יגידו עם הסרט יהפוך להצלחה של ממש אבל לפחות מקבל נקודת פתיחה סוערת למדי, כאשר הביקורות מתוך ההקרנות המצומצמות מהללות אותו ואת טכנולוגיית הצילום שנעשתה במהלך ההפקה. הסרט בבימויו של פיודור בונדארצ'וק ייצא לקולנוע בתפוצה רחבה החל מה-10 באוקטובר 2013, וימים יגידו מתי הסרט ינחת בארץ, אך כבר נשכר הסרט להקרנות ברחבי סין, באירופה ובצפון אמריקה כך שסביר להניח שזהו רק עניין של זמן.

כאמור הסרט מגולל את קורותיהם של ששה חיילים סובייטיים, אחים לנשק, המוקפים בחגורה מאיימת של חיילים נאציים, בעיצומו של קרב סטלינגרד, בעת תבוסתו הראשונה של הצבא הנאצי, בסתיו 1942, בתקופת מלחמת העולם השנייה. הסרט נעשה על פי תסריט מאת איליה טילקין ומככבים בו פיוטר פיודורוב, דמיטרי ליסנקוב, אלכסיי בראבש, אנדריי סמוליאקוב, אולג וולגו, יאנינה סטודילינה, מריה סמולניקובה, תומאס קרצ'מן והיינר לאוטרבאך.
סיכום המבקר
10/
5.5

מתוייגים בכתבה זו

תגובות
כתוב תגובה ותהיה הראשון להגיב על הכירו: הסרט הלא-אמריקאי הראשון שצולם ב-IMAX
סרטים בקולנוע